افزایش خطر مرگ ومیر پس از جراحی بای پس عروق کرونر در بیمارانی با هموگلوبین A1Cبالا

 4 اوت 2015- در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که قند خون آنها قبل از جراحی بای پس عروق کرونر بخوبی کنترل نشده است احتمال مرگ و یا رویدادهای جدی و نامطلوب مرتبط با عروق کرونر (MACE) بیشتر است.

 پیوند عروق کرونرCABG ، یک روش درمان جراحی برای بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب است که یکی از عوارض دیابت در بیمارانی است که قادر به کنترل صحیح بیماری خود نیستند.

درمطالعه ی انجام شده توسط محققان موسسه ی کارولینسکا در سوئد، از 764 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 ثبت نام شد. این افراد در فاصله ی سالهای 1997 تا 2012 تحت عمل جراحی CABGقرارگرفتند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد خطر وقوع مرگ یا حوادث نامطلوب و جدی کرونر(MACE) در بیمارانی که قبل از این جراحی مقدار هموگلوبین A1Cآنها بیش از 10 درصد (85.8  میلی مول درمول) بوده است در مقایسه با بیمارانی با مقدار هموگلوبینA1C  ، هفت درصد (53 میلی مول درمول)، دو برابر افزایش یافته است.

محققان مشاهده نمودند ارتباط بین هموگلوبین A1Cقبل از عمل و خطر مرگ یا  MACE بین مقدار هموگلوبین 7.1، A1C  تا 8 درصد معنی دار است.

دکتر Sartipyمی گوید: 44 درصداز بیماران در دوره ی نظارت پس از عمل، جان خود را  از دست دادند یا حوادث نامطلوب و جدی کرونر (MACE) را تجربه کردند، کنترل گلاسیمیک برای بیماران مبتلا  به دیابت نوع 1 که به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند، بسیار مهم است وهموگلوبین A1Cبالا نشانه ای از خطر عوارض طولانی مدت است.

 او می افزاید: بیمارانی که هموگلوبین A1C  بالایی داشته وتحت عمل CABGقرار می گیرند، باید پس از جراحی تحت نظارت دقیق قرار گیرند زیرا خطر مرگ یا حوادثی نظیر انفارکتوس قلبی یا MI، نارسایی قلبی، سکته ی مغزی یا بسته شدن مجدد عروق کرونر این افراد را تهدید می کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/aug/increased-mortality-for-pre-cabg-type-1-patients-with-high-hba1c-94148300.html